bij mijzelf
Mensen, meer dan andere zoogdieren, willen ‘thuiskomen/thuis zijn’.
Wilde dieren zoeken/vinden op veel plekken hun thuis.
Gedomesticeerde, door mensen getemde, dieren zoals honden, koeien, paarden accepteren snel waar zij thuis zijn. Bij mensen ligt dat zowel ingewikkelder als gevoeliger.
Thuiskomen is een zeer complex begrip. Het heeft met van alles te maken zoals bijvoorbeeld ‘sociale & maatschappelijke’ veiligheid.
De manier hoe wij, in Nederland anno 2015, over ‘veiligheid’ spreken kent een ratjetoe aan betekenissen. Het woord veiligheid gebruiken we om de haverklap in publieke en privé situaties maar zijn niet bezig wat we er in welke context mee bedoelen.
Veiligheid lijkt veel op wat we zoeken en ervaren in ‘thuis komen en thuis voelen’ maar het is niet hetzelfde.
Antropologisch (cultuurvergelijkend) kijkend heeft ‘thuis voelen’ alles te maken met je veilig/prettig/fijn voelen. Dat kan op vele manieren.
Ik kan mij bijvoorbeeld 1) materieel, op mijn kamer, in ons huis, thuis/veilig voelen en 2) relationeel: bij welke netwerken/groepen thuis/veilig voelen.
Wanneer voel je je individueel het meest thuis, prettig, veilig. Ik ontdekte al vroeg in mijn adolescentie dat ik mij op de rand van bos en weiland erg thuis, en in ‘mensvrije’ bossen ‘s nachts het meest veilig, voelde. En minder bij mensen. Terwijl ik van mijn broers en vrienden/vriendinnen begreep dat zij zich in de stad prettig en in een donker bos niet veilig, voelden.
Ook in het lezen van boeken, luisteren naar muziek en kijken naar films kun je je thuis/prettig voelen.
Boerenjongens en meisjes voelen zich in de stal bij hun koeien of paarden misschien wel erg thuis en prettig.
Mijn grootvaders van beide kanten en mijn vader waren smeden. Ik zag mijn vader ‘thuiskomen’ in zijn scheppend werk en heb dat later op eigen houtje ook vaak ervaren. In mijn doctoraalscriptie (Bekkum 1988) en in een boekje over Werkend Leren (Werkartaal 2006) noemde ik dat de Ambachtelijk-Creatieve Impuls.
Individueel blijken wij mensen veel manieren van thuiskomen/zijn te hebben. Wat al die situaties gemeen hebben is het tijdelijke. Ik heb nooit iemand ontmoet die zich een hele dag in zo een toestand kon bevinden. Voor collectieve vormen van thuiskomen zie volgende menuknop.
In Europa was het Christendom voor veel mensen tot voor kort diep in gebed zijn, thuis komen bij jezelf. Sinds een eeuw introduceren Westerlingen allerlei meditatietechnieken uit Azië en komen daarin tot rust en thuis. In gebed en in meditatie, weet ik uit eigen ervaring, voel je thuis bij jezelf; diep veilig. Geborgen en ingebed in een groter ongrijpbaar geheel.
Voor een meer academisch-antropologische conceptualisering van ’thuiskomen’ zie: Van Bekkum TO BELONG AND TO BE DIFFERENT Balancing Ethnic and National Loyalties in Male Adolescents.pdf 1999
Voor klinisch-antropologische conceptualisering van ’thuiskomen’ zie: Bekkum Lichaam Geest Ziel als Kwetsbare Balans 2001
Voor een van mijn symbolische kunst manifestaties van ’thuiskomen’ zie: Schele havik TERUGKERENDE VERLOREN KRACHTEN 1996
Voor een andere symbolische kunst manifestatie van ’thuiskomen’ zie: Schele Havik AISA & KAKU.1995.Ned