Helende integrerende kunst
Westerse kunstelites als sociale systemen domineren het definiëren van wat kunst is in verschillende culturen.
De antropoloog Franz Boas schreef, al in 1927, in zijn cross- culturele analyse ‘Primitive Art’ dat echte vergelijking tussen de westerse en de kunst van inheemse samenlevingen ( eerste naties ) niet mogelijk is.
Ik verslond en verteerde dat Boas’ boek voor mijn MA thesis (1988) maar bleef al die jaren twijfels hebben over zijn bewering. Sinds een paar jaar weet ik dat ik het oneens ben met Boas.
In elke eerste natie maakt kunst onlosmakelijk deel uit van, met elkaar verweven, transgenerationele reproductieve krachten van de betrokken gezinnen/gemeenschappen.
In de westerse cultuur heeft kunst vele betekenissen en functies.
Wat we echter delen met inheemse volken is onze behoefte aan creëren/ervaren van schoonheid.
In deze site probeer ik een brug te slaan tussen ‘primitieve en moderne kunst’ en richt mij op twee functies: a ) het creëren van schoonheid en b) het creëren van ‘roadmaps’ om op koers te blijven van wat ik als kind/jonge man al zag.
Ik ben een van zes zonen van een smid. Mijn vader bouwde onze eigen familie zeiljachten en maakte kunstwerken voor klanten, maar ook voor onszelf.
Ik hervond mijn, in mijn kindertijd verloren, droom ongeveer rond mijn veertigste met steun en hulp van Dr. Ronald ‘Black Horse’ Chavers, een Afro-Amerikaans-Cherokee danser/methodoloog/beeldend kunstenaar/sjamaan in de jaren tachtig van de vorige eeuw.
Creëren van ‘soul trailing art’, hielp mij om mijn ‘uitvouwfasen’ van mijn levensdroom te markeren en op koers te blijven.
Hij leerde me om kunstwerken te maken als een complementair soort van weten (kennisproductie) ter aanvulling en stimulering van mijn wetenschappelijke werk/projecten. In deze site zal ik hier en daar, waar passend, deze kunst en wetenschappelijke inzichten combineren en integreren.
Slechts een paar jaar geleden, tijdens een PhD project dat ik stopte in januari 2014, ontdekte ik dat Gregory Bateson ’s ecologische systemische epistemologie gebaseerd is op deze vooronderstelling.
Wetenschappelijk onderzoek/kennis brengt je nooit in een staat van Genade (Grace), waarin je kunt ervaren hoe diep, complex en prachtige natuur, uzelf, uw gezin tegelijk permanent veranderen en toch ‘Family & Community en Culturele Continuity ‘ scheppen over vele generaties.
Voor Bateson maken is het ervaren van westerse en niet-westerse kunst een snelweg om te ‘weten’, terwijl wetenschap een dorpsweg is naar kennis.
Mijn kunstwerken en gedichten waren, en sommige zijn dat nog steeds, fase markeringen en wegenkaarten waarin mijn levensdroom zich ontvouwt.
Ze vormen voor mij helende en integreren krachten als ik spoor van mijn ziel bister dreig te raken.
Kijk voor enkele van mijn ziel-spoor-kaarten hier:
TERUGKERENDE VERLOREN KRACHTEN-ned6-2001